استانداردهای انبار عمومی

استانداردها انبار عمومی

به فضایی که یک یا چند کالا از قبیل کالاهای صنعتی، تجاری، شخصی، مواد غذایی و… را نگه داری کند را انبار یا دپوکالا گفته می شود. در مسائل انبارداری نکاتی بسیار مهم و قابل ذکر هستند که در ادامه مطلب به آنها می پردازیم.

انبارداری شامل تحویل گرفتن کالا از مشتری – نگهداری صحیح و ایمن در صورت نبود مشتری و تحویل به موقع مشتری با اصول قوانین و دستورهای سازمان انبارداری است.

 

استاندارهای انبار به گونه های زیر بررسی می شود:

 

درب های انبار: کلیه درب ها باید مقاوم در برابر رطوبت و محکم باشند. درب ها باید به خوبی چفت شوند و برای اطمینان بیشتر در صورت خروج مشتری درب ها در مقابل صاحب کالا پلمپ شود.
دیوارهای انبار: دیواره های انبار باید مقاوم، صاف، بدون فرورفتگی های مزاحم باشند. دیوارها باید به گونه ای باشند که نفوذ به آنها بسیار سخت باشد.
کف انبار: کف انبار باید در برابر حشرات و نفوذ آب کاملا مقاوم و نفوذناپذیر باشد. در انبار های غیر کانتینری بهتر است کف آنها سیمانی و یا بتنی باشد.
سقف انبار: سقف های انبار باید مقاوم و طوری تعبیه شوند که نفوذ آب و گرد و غبار به آنها غیرممکن باشد. در انبارهای غیر کانتینری بهتر است به صورت شیبدار ساخته شود.
پنجره انبار: در سوله ها و انبارهای مسقف غیرکانتینری کلیه پنجره ها باید دارای اندازه های مناسب و قابل شستشو باشند، و هچنین باید طوری قرار گرفته شود که از نفوذ گرد و غبار، آب ، حشرات موذی به داخل انبار جلوگیری کند. بهتر است پنجره های انبار مجهز به توری های ریز بافت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *